تاریخ انتشار: یکشنبه 1401/04/05 - 08:55
کد خبر: 436422

در همایش زنی برای زمان مطرح شد:

خزعلی: زنان سرپرست خانوار وضعیت خیلی نامناسبی دارند/ مقصودی: بعضی جوامع زن بودن را به ابتذال می کشند

خزعلی: زنان سرپرست خانوار وضعیت خیلی نامناسبی دارند/ مقصودی: بعضی جوامع زن بودن را به ابتذال می کشند

فاطمه مقصودی: ما می توانیم بگوییم نگاه انقلاب اسلامی زن را محدود کرده؟ خیر. زن بودن ما در اسلام و انقلاب اسلامی ارزشمند است ولی بعضی جوامع زن بودن را به ابتذال می کشند. ما در عرفان زنان عارفی داشتیم که خیلی جلوتر از مردان بودند. در سیاسمتداری زنانی داریم که سردمدار بودند.

به گزارش خبرنگار سرویس زنان «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ همایش "زنی برای زمان" از سلسله نشست‌های بررسی وضعیت زن و خانواده با حضور انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، فاطمه مقصودی، هیئت رئیسه فراکسیون زنان مجلس و باحضور برخی نمایندگان اقشار مختلف زنان فائزه آخوندی، وکیل پایه یک دادگستری، سیده راضیه حسینی، خبرنگار و پژوهشگر، فاطمه اسماعیلی پور، کارآفرین حوزه زنان، هاجر بابایی، نماینده زنان سرپرست خانوار و نمایندگانی از تشکل های دانشجویی با همت بسیج دانشجویی در دانشگاه تهران برگزار شد.

ابتدا پیام مقام معظم رهبری به کنگره‌ی «هفت هزار زن شهید کشور» قرائت شد که به شرح زیر می باشد:

تا آفتاب درخشان خدیجه‌ی کبری علیها‌السلام و فاطمه‌زهرا علیهاالسلام و زینب کبری علیهاالسلام می‌درخشد، طرحهای کهنه و نو «ضدّ زن» به نتیجه نخواهد رسید و هزاران زن کربلایی ما نه تنها خطوط سیاه ستم‌های ظاهری را در هم شکسته‌اند بلکه ستم‌های مدرن به زن را نیز رسوا و بی‌آبرو کرده و نشان داده‌اند که حق کرامت الاهی زن، بالاترین حقوق زن است که در جهان به اصطلاح مدرن، هرگز شناخته نشده و امروز وقت شناخته شدن آن است.۱۳۹۱/۱۲/۱۶

گزارش مشروح این همایش را در ادامه می خوانید:

فاطمه مقصودی، هیئت رئیسه فراکسیون زنان

در رابطه با مقام زن در عالم هستی و در جمهوری اسلامی و در منظومه فکری مقام معظم رهبری یک جایگاه تعریف شده و ارزشمند است. در خلقت انسان خداوند جز در ظاهر برای زن و مرد تفاوتی قائل نشده است.

وقتی بحث تکلیف است همه ما مسئول هستیم. در جامعه اسلامی مسلماً از لحاظ وظایفی که بر عهده ماست همه ما مسئولیم و پاسخگو خواهیم بود. اینکه یک چهره ای از انقلاب اسلامی ترسیم کردند که جایگاه زن در شأن و درخور مقام زن نیست و یا رفتارشان چنین و چنان است که خودتان می دانید قلم در کف دشمن است ،اجتماعی بودن زن قطعا مدنظر است.

سوال بنده ناظر به قانون جوانی جمعیت است که یکسری ابهامات دارد. در بند پ ماده ۱۷ این قانون مشخص نشده چه مشاغلی امکان دورکاری دارند. در رابطه با فرهنگسازی در موضوع جمعیت فرمودید تلاش دارید موانع را از سر راه زنان بردارید. برای زنانی که قصد فرزندآوری دارند، ولی چیزی که نادیده انگاشته شده بحث فرهنگسازی است که چه تضمینی وجود دارد درصورت برداشتن موانع مشکل جمعیت حل بشود؟

یکی از راهکارهای فرهنگسازی فرزندآوری بحث رسانه و صداسیما است که روی فرهنگسازی با برنامه هایی که دارد این بحث را ترویج کند؛ اما مطلبی که به ذهنم می رسد این است که هرکدام از ما خودمان کمی تامل و تفکر داشته باشیم. فرهنگ از تک تک ما عزیزان شروع می شود. اگر مطالعه و اعتقاد و باورمان این باشد که مسیر الی الله را طی کنیم خودبخود به این سمت می رویم. ولی وقتی در سریال‌های همین تلویزیون جمهوری اسلامی اشاعه فرهنگ غیر اسلامی در دستور کار است ، تغییری در واقع حاصل نمی‌شود.

شما امروز فعالیت زنان را در عرصه های مختلف شاهد هستید. هم در هشت سال دفاع مقدس که اگر چنین زنانی نبودند مردان قهرمانی خودنمایی نمی‌کردند. زمانی که امام در بحبوحه انقلاب اسلامی زنی را فرماندهی سپاه سه استان همدان و کرمانشاه و ایلام می کند. خانم دباغ که امام ایشان را محرم بیت خودشان می داند.

ما می توانیم بگوییم نگاه انقلاب اسلامی زن را محدود کرده؟ خیر. زن بودن ما در اسلام و انقلاب اسلامی ارزشمند است ولی بعضی جوامع زن بودن را به ابتذال می کشند. ما در عرفان زنان عارفی داشتیم که خیلی جلوتر از مردان بودند. در سیاسمتداری زنانی داریم که سردمدار بودند.

نگاه انقلاب اسلامی به زن این است و ما روی این ها باید صحبت کنیم. زن جایگاه والایی دارد. پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: کسی به زن ستم نمی کند مگر انسان های لئیم و پست.

در مجلس شورای اسلامی زنان درصد کمی دارند. آیا جامعه ما مردسالارانه است و اجازه حضور بانوان نمی‌دهند؟ آیا ما زنان به خود اجازه نمی‌دهیم جلو بیاییم و خودمان را به دردسر نمی‌اندازیم؟ چون مسیر بسیار سختی را زنان باید طی کنند ، ولی در این دردسر ها معلوم می شود که ما می توانیم و زنان می توانند. ما نماینده زنان در مجلس هستیم.

یکی از مشکلات ما بحث های اقتصادی است. خانم های بی سرپرست و بد سرپرست ، خانم هایی که دنبال اشتغال هستند، قانون باید از این ها حمایت کنند. تلاش فراکسیون بانوان باید بر ریل گذاری ورود بانوان به جامعه باشد. ولی بانوان گاهی با ورود به جامعه آسیب می بینند.

در رابطه با قوانین بحث خشونت علیه زنان لایحه ای هست که سالها حکومت دنبالش است و قرار است به صحن علنی بیاید. قانون‌هایی که مجلس شورای اسلامی وضع می کند یک قانون است و قوانین شرع و اخلاق هم یک قانون اند. اینکه ما به کسی بگوییم از لحاظ دستور حکومتی این‌ کار را انجام بده خیلی کارساز نیست، اگر شخصیت خود را نساخته باشید.

در مجلس شورای اسلامی ما چند مسئله را پیگیری می کنیم. بحث بیمه زنان یکی از مطالبات ما از خانم دکتر خزعلی بوده است که زنان خانه دار و بدسرپرست و بی سرپرست بیمه شوند. ایجاد بسترهای مناسب شغلی برای بانوان و رفع تبعیض استخدامی برای بانوان در دستگاه های مختلف و ارتقا قوانین برای بانوان از موارد حائز اهمیتی است که در دستور کار فراکسیون زنان مجلس است.

ما در نساجی بروجرد طرح توسعه ای ایجاد کرده‌ایم و برای استخدام اولویت ما زنان سرپرست خانوار بودند که درآمدی نداشتند. اولویت من ایجاد شغل برای زنان شهرم بود. در جایگاه دیگر زنان هم از لحاظ فرهنگی و اقتصادی و قانونی باید حمایت بشوند که ما این مسیر را می رویم.

فائزه آخوندی، دانشجو دکتری و پژوهش حقوق

قریب به ۲ هزار قاضی زن داریم که به‌عنوان دادیار درحال فعالیت هستند. بسیاری از بانوان ما مقتدر و باسواد هستند و این وجه تمایزی که قائل می‌شوند پسندیده نیست. قانون جوانی جمعیت یک معضل اصلی که دارد ماده ۵۲ و ۵۳ است.

همین دو ماده بلوایی ایجاد کردند که درمقابل سقط درمانی، سقط جنایی آمارش بالاست که عوارضش برای یک خانم است. وقتی مراجعه میکند به پزشک و راهی پیدا نمی کند مستقیما به ناصرخسرو می رود. افزایش جمعیت ولی به چه قیمتی؟ خود قوه مقننه به جامعه شوک وارد نکند.

 سیده راضیه حسینی، خبرنگار و پژوهشگر

ما سالها شاهد برجسته شدن مطالباتی در حوزه زنان بودیم که شاید اولویت چندم بودند و دردهای اصلی زنان به حاشیه برد. از بحث‌های شعاری فاصله بگیریم. خیلی ضرورت دارد ما گفتمان اصیل امامین انقلاب را شناسایی و از مسئولین مطالبه کنیم.

مسئولین انقلابی ما بسیاری از این مطالبات را روی زمین گذاشتند. اگر می‌خواهیم در زمینه زنان فعالیت خیلی مثبت و موثر داشته باشیم انقدر مطالبات جدی حضرت آقا داشتند که اگر همین‌ها تصویب بشود بسیاری از مشکلات زنان حل میشود.

فاطمه کندی، نماینده مجمع عدالت خواهان دانشجویی (آرمان)

قشر ضعیف نمی تواند هزینه ناباروری را بپردازد. مسئله دیگر زنان ایرانی اتباع خارجیست. بیش از ۵۳ هزار فرزند متولد مادر ایرانی هستند که بی شناسنامه هستند.

مسئله اقتصادی که باعث شده خانواده ها تن ندهند به افزایش فرزند و نمی شود فقط با تبلیغات فرهنگی مردم را توجیه کرد که فرزند جدیدی داشته باشند.

انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور

من همیشه دغدغه ام این بوده است که خانم ها بدلیل توانایی هایی که دارند به جایگاه و منصبی برسند نه بخاطر امتیازات و تبعیض مثبت. اگر عدالت اجرا شود، تبعیض مثبت خواه ناخواه خواهد آمد.

در نشست اخیر در نیویورک مسئول اجرایی زنان‌شان گفت چرا قانون سیداو را امضا نمی کنید؟ گفتم‌ : مسئله‌ی ما این است که در این قانون، تساوی و برابری به ضرر زن‌ها هست. اگر عدالت بود مشکلی نداشتیم. برای مثال اگر برابری مطرح شود هم زن باید نفقه بدهد هم بار شیردهی و حمل فرزند را برعهده بگیرد. در همان جلسه ایشان حرف مرا پذیرفتند و قانع شدند.

بنده در اولین نشستم ذکر کردم‌که امام به زنها گفتند که می توانید حق طلاق را بگیرید. و انقدر این حرف غریب بود که گفتند به امام دروغ می بندی. حتی نرفته بودند بخوانند.

زنان سرپرست خانوار وضعیت خیلی نامناسبی دارند. هم ضربه روحی میخورند هم ضربه جسمی و اکثریت شرایط مناسبی ندارند. بنده یکی از بزرگترین مسائلی که بتوانم حل بکنم همین بحث زنان سرپرست خانوار است. اوایل برنامه ششم ۳ میلیون بودند الان نزدیک ۶ میلیون. تعبیر رهبر انقلاب این است که این‌ها عیال و عائله حکومت هستند.

 طرحی که تدوین کردیم کسب و کار پایدار سرپرست خانوار است که اگر زن سرپرست خانوار هم امکان کار ندارد فرزندانش بتوانند کار کنند. صندوق ضمانت زنان سرپرست خانوار در این دولت تصویب شد. در بسیاری از موارد ما نیاز داریم وارد عمل بشویم.

معاونت زنان دائما بعضی متذکر می‌شوند کارتان اجرایی نیست. معاونت زنان یک بخشش بخش قانون‌گذاری و سیاستگذاریست.  یک بخش هماهنگی‌ است یک بخش نظارت است. یک بخش هم برنامه ریزیست. این کارهایی که اجرایی تلقی میشود بنظرم درحیطه هماهنگی است.

ضمن اینکه بعضی موارد در قانون وجود داشته و سعی کردیم پیگیری کنیم برای اجرا. خیلی از درخواستهایی که خانمها دارند موجب این میشود که کارفرماها نخواهند کارمند خانم داشته باشند.  باید جوری عمل کنیم که جلوی جنبه منفی و سلبی اش را بگیرید.

بسیاری از جوانها بخصوص دهه ۶۰ ای ها به تجرد قطعی میرسند. این اعتبار را گرفتیم که تسهیلات دهه شصتی به روستاییان داده بشود. این تسهیلات باعث مهاجرت معکوس به روستاها می شود.

گزارش از شکوفه راشدی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
حواشی جدید سریال «پایتخت»
ورود پلیس ضد شورش برای متفرق کردن دانشجویان در پاریس +فیلم
رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نخواهد رسید
مهلت انتخاب رشته دکتری امروز به پایان می‌رسد
داستانی از نجات یک کسب و کار با پنل پیامکی
بازی‌های بلاک‌چینی: گالا (Gala) پیشگام سرگرمی‌های آینده
بیش از ۳۰ مدل ایده عکاسی طبیعت (پسرانه و دخترانه)
گزارشی از زنده به گورشدن ۲۰ نفر در غزه + جزئیات
دستور مهم رئیسی برای دیوارکشی مرزهای ایران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top